One minute paper - refleksioner over workshop om artikelskrivning
Så skal vi til den mere formelle del af denne læringsportfolio-blog!
Første one minute paper: Skriv refleksioner over formiddagen med fokus på idégenering i gruppeøvelse
Jeg har i dag været til en workshop på Kroghstræde, der skulle fungere som redskab/idégenering i forhold til artikelskriveprocessen. Og jeg er totalt fan af sådan nogle "skriv lige dine tanker ned"-tvangsopgaver (indsæt selv ironisk- og rette fuckface-smiley). JEG HADER DET!
Nå, men nu er det jo bare at få skrevet en masse - man kan jo lige så godt udnytte tiden, nu hvor forelæseren står og kigger glad og tilfreds rundt i rummet.
Jeg kom til den her workshop med en ret færdigudviklet artikelidé, så jeg følte egentlig ikke, at workshoppen som sådan kunne give mig noget. Og det blev faktisk malet lidt til jorden, eftersom vi blev præsenteret for en metode til at gribe hele idégeneringen an på - De seks tænkehatte. Selve øvelsen ser jeg måske fungere bedre sammen med dem, jeg har foretaget feltarbejde med, da der hermed er større indsigt i, hvad hele ideen bag artiklen er, så man ikke skal bruge en masse taletid på at sætte andre, uvidende ind i hele tankegangen. Jeg er ret stort vane/tryghedsmenneske, og jeg har derfor svært ved at blotte ideer til andre, som jeg ikke kender - det er en lille baby, som man værner om, så når der kommer (ifølge mig selv uberettiget) kritik af såvel ideen som udførslen, så kan jeg godt blive en sur mokke. Og det kan jo umuligt være godt for sådan et princip. Suk.
Til gengæld synes jeg, at jeg har lært en del om mig som studerende og forsker selv i processen - både undervejs i workshoppen men i særlig grad i hele artikelskrivningsprocessen! Det kan lyde meget fint sådan at slynge sådan en bemærkning ud, men faktisk mener jeg at kunne se en klar læringsproces især under denne skrivning, da jeg i mit feltarbejde blandt andet har oplevet at skulle kassere materiale, eftersom selve ideen med artiklen/feltarbejdet udviklede sig undervejs, og noget af materialet blev derfor ligegyldigt. Jeg har før været meget fastlåst i min første idé, så hele "tabula rasa"-tanken har udfordret mig i stor stil - og det har så faktisk endt med at rykke mig læringsmæssigt. Fedt!
Nå, nu siger forelæseren stop, så det her bliver indlægget for nu (indsæt selv kritiske, rullende øjne)
Andet one minute paper: skriv refleksioner over eftermiddagen med fokus på kommunikationsmodeller og hooks/fængende overskrifter
Jeg tror egentlig, at hele mit arbejde med artiklen lægger sig op af kommunikationsmodellen ADKAR (Indledning, Metode, Review af teori, Analyse og Diskussion), da det er min naturlige måde at gå ind i en skrivefase på.Dog fangede IMRAD-modellen mig, der beskriver fem mentale faser som en deltager gennemgår i et forandringsproces; Awareness - Desire - Knowledge - Ability - Reinforcement, som jeg efter workshoppen har noteret i min mentale bog, da jeg synes, det kunne være spændende at bruge den i feltarbejdesammenhæng.
Jeg synes egentlig ikke, jeg som sådan har fået noget decideret brugbart til min artikel, da jeg forinden/midtvejs var til et møde med min vejleder, som overstrålede resten af min indsats: forstået på den måde, at jeg gik derfra med et stort håb og med kæmpe motivation for at skrive videre på min artikel - og det ville jeg nødigt bryde med forskellige inputs fra medstuderende, da det allerede kan være svært at holde styr på al den indsamlede data plus teoretiske standpunkter, der liiiige passer til netop mine observationer. Dog skal det siges, at jeg noterede mig de overvejelser, jeg blev præsenteret for af feedbackgrupperne - helt lukket for inputs skal man vel aldrig være.
Nu er workshoppen slut, og jeg kan gå hjem på weekend med rygsækken fyldt af motivation og skriveglæde! :-D Ikke dårligt, hva?

Ingen kommentarer:
Send en kommentar