onsdag den 2. marts 2016

Det sidste punktum er sat!

Endelig er den videnskabelige artikel færdigskrevet!

Så sidder jeg endelig på den anden side af skriveprocessen med et færdigt resultat - en videnskabelig artikel fyldt til bristepunkter med næsten max antal tilladte tegn! :-D




Jeg er glad, stolt, træt, frustereret, overvældet, tilfreds og lidt spændt på den eksamen, hvor jeg skal forsvare undersøgelsen samt præsentere et relevant lærings- og forandringsdesign, der kunne bære feltet i en ny, forbedret retning. 

Det har været en til tider svært omgang at skulle skrive artiklen alene, selvom det også har sine fordele. Der er en masse tankestrømme, der først sent bliver sorteret fra, fordi man ikke har en gruppe til at sige stop, mens legen er god. Det har også resulteret i, at jeg har et skraldespandsdokument på 6,5 (!!!) sider, der som navnet angiver er et dokument, hvor jeg fører alle de ting over i, som ikke kunne få plads i artiklen. Det vil sige, at der i princippet er skrevet en hel ekstra artikel om området, hvilket jo i sig selv er en præstation, da det drejer sig om en undersøgelse over 3-4 dages interaktion med det empiriske felt :-D Wow! Men jeg er nu alligevel glad for, at jeg har gemt alle de ekstra tanker, da de giver et ret godt billede af min læreproces og skriveproces.






Nu skal artiklen blot læses igennem, inden den skal printes og afleveres - og så skal jeg have en hel dag, hvor jeg kobler hjernen fra og tapper ny energi. Jeg er ved at være godt og grundigt træt af at læse mine egne ord og formuleringer - alligevel har jeg indsat et lille uddrag af artiklen nedenfor:

"Aalborg Øst er en bydel i et afgrænset geografisk område på 12 km2. med 16.000 indbyggere. Postnummeret 9220 er en symbolsk markør, som mange aalborgenser lægger afstand til, fordi de forbinder bydelen med sociale problemer og med lav social status. Ifølge Ann-Dorte Christensen og Sune Qvotrup Jensen opfattes Aalborg Øst også som et indvandrerområde, og dette er til trods for, at der bor under 20 procent etniske minoriteter i bydelen (Christensen & Qvotrup 2012: 5). Alligevel er Aalborg Øst det mest multikulturelle område i Nordjylland, hvilket betyder, at bybilledet viser en broget forsamling af mennesker, der både består af studerende, psykisk syge, børnefamilier, pensionister, somaliere, grønlændere, danskere, akademikere, lønmodtagere, frivillige ildsjæle og kontanthjælpsmodtagere. (ibid.: 9, 72) Kan man anvende denne diversitet i forhold til skabelse af en fælles kulturforståelse ved mødet med kultur medieret gennem teater, og derigennem skabe et tryggere område med et bedre omdømme? Forandringens positive vinde blæser i Aalborg Øst: En boligsocial indsats blev fra Aalborg kommune rettet mod områder med sociale problemer, hvilket tilgodeså Aalborg Øst. En helhedsplan blev udarbejdet i samarbejde med fire lokale boligselskaber som løsning på ovenstående problemstillinger, hvoraf den boligsociale satsning Projekt 9220 udsprang med fokus på beskæftigelse, uddannelse, familie, sundhed, fritid, idræt og kultur (Projektsekretariatet 9220 Aalborg Øst). Ifølge Leonardo da Vinci udspringer al vores viden fra sanserne, og sanserne er jordemødre for intelligensen. Erkendelse, i denne sammenhæng kulturforståelse, kan således siges at blive opnået gennem perception, og det kan derfor være oplagt at drage paralleller til drama og teater i forhold til skabe en kulturel forståelse blandt unge. Denne artikel vil dermed have til formål at afklare, hvilken betydning teater kan have for såvel unges kulturforståelse som for den sociale udvikling blandt unge i et socialt udsat boligområde. Kultur bliver i denne sammenhæng ikke blot set i forhold til nationalitet eller etnicitet, men også som kulturelle elementers påvirkning, herunder hvordan teater kan bruges til at lære noget på en sjov og implicit måde. Med den bagvedliggende undersøgelse afsøges således svar på følgende problemformulering: Hvordan kan Projekt 9220 de frivillige med teater facilitere en fælles kulturforståelse blandt unge i Aalborg Øst?






Ingen kommentarer:

Send en kommentar