Et indlæg om processen bag redesignet af undervisningslokalerne til Next Step
Fredagspitch-observation før møde med ledelsen
Vi havde forinden hørt om “typerne” af de studerende på forløbet og disse typer blev vi bekræftet i var til stede. Det har betydet, at vi har måtte ændre vores forestillinger om, hvordan lokalet kunne/skal indrettes, fuldstændig!
Lokalet skal være meget med business-agtigt og måske være knap så vildt/farverig, som vi i starten havde forestillet os. Derfor bliver den workshop på tirsdag meget vigtig, da vi der kan få et indblik i de studerendes tanker, idéer og ikke mindst behov.
Alle de studerende virker meget professionelle og seriøse omkring deres virksomhed og virksomhedsidé, så vi er næsten sikre på, at vi får nogle seriøse bud fra dem til workshoppen.
Workshop, idégenerering med Next Step-studerende
Vi har i dag afholdt en workshop med de studerende på Next Step med det formål, at der skulle genereres nogle idéer til, hvordan Next Step-lokalet kan komme til at se ud. Vi har lavet workshoppen med fokus på netop brugerinddragelse, da det er vores overbevisning, at de studerendes ejerskabsfølelse over lokalet har en indflydelse på læringen - både den sociale og den mentale læring. Ikke mindst er det fedt, at den øvelse, som vi har lavet med de studerende (den idégenering) faktisk bliver til virkelighed om nogle uger. Det er ikke bare for sjov, at vi laver denne workshop - der kommer et produkt ud af det, et produkt som de alle sammen kan bruge hver dag.
Vi vidste på forhånd, at det var et hold med stor diversitet (13 forskellige uddannelsesinstitutioner er repræsenteret), og vi havde derfor planlagt, at idégenereringen skulle foregå i så blandede grupper som muligt, da det også er vores overbevisning, at diversitet fremmer innovation. Dette blev da også tydeligt i de studerendes arbejde med opgaven. Det var ret inspirerende at se, hvordan de studerende arbejdede med opgaven, og vi fik virkelig øje på, at de studerende kan bidrage med forskellige, unikke perspektiver på vores arbejde.
Det var rigtig givende at blande både piger og drenge, da pigerne var gode til det kreative (fx at lave en flot præsentation), hvor imod drengene nok var dem, der kommer med de lidt mere vilde idéer.
Vi fik i fredags en forestilling om, at vi med vores idéer og udgangspunkter var alt for pædagogiske og nærmest for feminine eller pige-orienteret i vores tilgang til lokalet og ændringen heraf - men denne forestilling blev faktisk gjort lidt til skamme i dag, hvor det viste sig, at flere af drengene fx efterspurgte et sted, hvor de kunne udfolde sig kreativt ved brug af tuscher, karton, sakse osv.. Det har derfor været meget interessant at få de studerendes inputs, og det har været ret lærerigt at få set tingene fra nogle andre synsvinkler. Vi har fra starten haft en ret klar vision, som bare på de sidste par dage er blevet udfordret og skubbet til - men som alligevel er endt et sted, som ikke er ret langt fra vores oprindelige ståsted.
I forhold til stå for workshoppen gjorde vi os nogle tanker undervejs - såsom hvor meget skal man blande sig i deres gruppearbejde, for på den ene side ville man gerne høre deres tanker og idéer, men man var heller ikke interesseret i at afbryde deres arbejde eller gode snakke. I denne situation blev det en balance mellem at være “fluen på væggen” men også igangsætter, så man hele tiden kunne motivere de studerende i deres arbejde - så de ikke gik i stå. Det hjalp dog at have hjælpekassen med, da billedkortene eller de forskellige genstande kunne sætte tanker igang hos de studerende.
Møde med Henriette, uddannelseschef
Mødet gik godt, og det var rart, at hun kunne følge vores tankegang og kunne sige ja til de fleste ting. Spørgsmålet omkring økonomi er altid svært, men at hun gav os 6.000-8.000 kr. er helt perfekt, når vi i forvejen havde en forventning omkring de 10.000 kr.
Hun var også meget begejstret for vores præsentation, hvilket var fedt, når vi havde brugt en del tid på den - tit handler det jo også om at være godt forberedt, så vi viser, at projektet bliver taget seriøst.
Vi fik indblik i, at der er mange aspekter i forhold til godkendelse af en plantegning/et redesign. Der var mange facetter, der skulle/skal medtænkes, når sådan en proces sættes i gang. Det er ikke fordi, at vi havde forventet et rent GO, men vi havde nok i hvert fald ikke forventet, at der ville være så mange ting, der spiller ind: blandt andet i forhold til belysning og brandmyndigheder. Men det gør bare, at vi skal tænke lidt ud ad boksen med nogle af vores løsninger, og det bliver spændende at se, hvordan resultatet bliver.
Indretning af lokalerne
Det gik egentlig ret godt i morges, men efter halvanden time, hvor vi havde ventet på pedellen, som vi havde en aftale med, begyndte vi så småt at blive utålmodige. Efter yderligere en halv time, fik vi endelig fat på dem (pedellerne), og de gik så småt i gang med at flytte rundt på møbler og bære møbler ned i kælderen.
Pludselig skete der en masse og rummet begyndte at tage form. MEN, når det går godt, så går der ikke længe, inden vi møder en nedtur - sådan har alle vores projekter faktisk været. Men vi nyder opturene og venter spændt på den næste nedtur, for det er der - når nedturene er vendt til opture - at vi kan mærke, at vi virkelig lærer noget og at vi flytter os, flytter grænser. Vi har lært (på den hårde måde) at en innovativ proces lever og opleves i nedturerne, da de kræver, at man tænker i nye og kreative baner! Og man må nok sige, at vi i dette projekt er blevet udfordret - både i forhold til fremlæggelse for ledelse, workshop med de studerende, indretning af undervisningslokaler. Vi har virkelig lært en masse nye ting, fx. at vi lige pludselig er blevet mini-håndværkere, indretningsarkitekter, indkøbere, økonomer m.m.. Men vi har indtil videre klaret det skide godt, og folk er positive omkring vores arbejde, så nu krydser vi fingre for, at de studerende også bliver ellevilde for resultatet - det er trods alt dem, som vi laver det for, så det er så vigtigt for os, at lokalet er brugbart og inspirerende!




Det er og har været rigtigt spændende at se teorien i live - at se vores sidste semesterprojekt i praksis, og vi kan mærke, hvordan det hele giver mening. Vi får også bevidstgjort, tydeliggjort videnskabsteorien og metodetilgangen fra sidste projekt, og begge vil derfor også smitte af på dette projekt. Det er “vores måde” at arbejde på, og det er i socialkonstruktivismen og med et deltagerperspektiv, at vi trives. På den måde kan vi også mærke en stor fremgang rent kognitivt, hvilket blandt andet kan ses/mærkes i forhold til den abstrakte videnskabsteori, som er blevet konkret og synlig for os.





Ingen kommentarer:
Send en kommentar