I dag den 25/4 fik vi afprøvet vores evner indenfor gruppeinterviewsmetoden.
Og det var en hel anden og knap så formel måde at afholde et interview på!
Vi havde ellers bange anelser om, at vores ønske om at afholde sådan et interview ikke ville blive opfyldt, eftersom det var ret svært at få studerende til at melde sig. Vi havde oddsene mod os, da vi er havnet midt i en presset periode, hvor de lærerstuderende er ved at sætte sidste punktum på deres professionsbachelorprojekt. Det var derfor allerede fra start op ad bakke at skaffe informanter, og da vi stod på interviewdagen og kun havde to tilmeldte studerende, begyndte vi at svede lidt.
Det vidste sig så, at de studerende havde inviteret en medstuderende med, og vores gruppeinterview var en realitet. Og vi var så glade!
Vi havde forinden udarbejdet en meget uformel og ikke-styrende interviewguide med tre overordnede temaer, som de studerende skulle diskutere under interviewet. Vi havde forhåbninger om, at de studerende ville snakke løs om de forskellige temaer ud fra nogle hjælpespørgsmål.
I starten af interviewet stillede vi de studerende to opgaver, hvor de skulle beskrive og uddybe deres forståelse af innovation ved at skrive første, umiddelbart ord ned, som de associerede med begrebet og derefter skulle de illustrere det ved en tegning heraf. Tegningerne kom til at se sådan ud:
De var virkelig gode og tegningerne passer som fod i hose i vores projekt, så vi var glade!
Vi havde en rigtig god oplevelse med denne form for interview, og kunne tydeligt mærke forskellen på det formelle, mere kognitive semi-strukturerede interview med lektoren og dette dialogfokuserede, ikke-styret gruppeinterview, hvor meningsforhandlinger og interaktion var i centrum.
Vi gik derfor derfra med en rigtig god mavefornemmelse, og vi er virkelig taknemmelig for, at de tre studerende gav tage sig tid til at hjælpe os. Det er helt sikkert en interviewmetode, vi vil anvende i et senere projekt.
Igen er vi også blevet bekræftet i, at processen er lang og den er i den grad fyldt med op- og nedture. Men vi skal huske, at disse nedture medfører udvikling og forandring - både for opgaven, men også for vores egen læring.

Ingen kommentarer:
Send en kommentar