fredag den 10. juni 2016

Eksamensforberedelse den 8/6-2016

Vi skulle i dag mødes for at udføre vores idé om at lave en innovationskasse eller en model af et undervisningslokale - det var noget, vi havde glædet os til undervejs i skriveprocessen!


Vi mødtes til kl 10, hvor vi lavede en skitse af, hvordan vores læringsrum fysisk skulle se ud. Den dannede baggrund for vores indkøbstur, hvor vi fik handlet materialer ind! Vi havde en klar idé om, hvordan rummet skulle se ud, så det var til vores store begejstring, at vi fik anskaffet det hele uden særligt store bump på vejen.

Skitse af vores innovationskasse (læringsrummet)

Vi startede i en hobbyforretning, hvor vi fik skaffet en kasse samt en masse små detaljer, som senere skulle borde, stole og rumdeler i vores lille lokale-model. Undervejs fik vi et mere klart billede af, hvordan modellen skulle ende ud med at se ud, så motivationen var i top, da vi vendte hjemad!


Da vi kom hjem gik vi i gang med at samle vores innovations kasse. Vi fordelte opgaverne imellem os, og begyndte så at lave de små rum. Det var vigtigt for os, at alle rum indbød til forskellige måder at lære på - stående, siddende, liggende, men også at alle rum indeholdte muligheder til kreativ udfoldelse. Da hele kassen var samlet og alle vores idéer var visualiseret, var vi begge mere end tilfredse med resultatet. Det var rigtig fedt at kunne “få fingrene i” et materiale og omsætte vores tanker til et rigtigt produkt. Nu må vi så bare håbe, at lærer og censor også kan se, at dét som vi har lavet, er genialt ;-) Om ikke andet så har vi i hvert fald oplevet en god og lærerig proces, da vi lavede kassen.

Denne øvelse mindede lidt om, da vi legede med LEGO og skulle visualisere vores projekt med LEGO-figurer. Det virkede i starten lidt barnligt og åndssvagt, men i slutningen gjorde det en indviklet teori nemmere at forstå - både i gruppen, men også når man skulle forklare den til andre.
Man får også et fælles fokus i gruppen, fordi man konkret kan se det færdige materiale. Nogle gange kan man godt sidde til et gruppemøde og tænke, at alle er enige om hvad der skal ske og hvordan det skal foregå, men egentlig kan alle sidde med hver deres opfattelse, som kan være vidt forskellig. Dette oplevede vi i det første gruppearbejde, hvor Janni og jeg blandt andet havde en overbevisning om, at vi ville arbejde handlingsorienteret med pædagogerne i folkeskolen, men hvor de andre slet ikke ville den vej.




Sådan endte vores model af vores fortolkning af et undervisningslokale at se ud. Vi blev faktisk godt tilfredse med resultatet, og vi er spændte på at se, hvad vores vejleder og censor synes om vores idéer!

































Ingen kommentarer:

Send en kommentar